Wielka Pantera

Pantera M26

Na rysunku kolorem szarym zaznaczono sylwetkę niemieckiego czołgu Panzerkampfwagen V Panther, a kolorem czerwonym sylwetkę amerykańskiego czołgu M26 Pershing. Czołg amerykański miał podobną masę do Pantery oraz jednocześnie był od niej lepiej opancerzony.

 

Wiele lat temu tworzyłem modele czołgów i innych wozów bojowych w skali 1:35. Po stworzeniu pewnej ilości modeli przedstawiających czołgi z okresu drugiej wojny światowej zauważyłem że model niemieckiego czołgu średniego Panzerkampfwagen V Panther jest zdecydowanie większy od innych modeli czołgów. Nie zdziwiło mnie to że model ten od modeli przedstawiających czołgi radzieckie, bowiem Sowieci dążyli do budowania względnie niewielkich czołgów, ale bardzo zdziwiło mnie to że Pantera wydawała się większa od niemieckiego czołgu ciężkiego Panzerkampfwagen VI Tiger, który charakteryzował się zdecydowanie większą masą od Pantery. Postanowiłem więc sprawdzić czy model Pantery trzyma skalę. To znaczy, podejrzewałem że model Pantery może być zbyt duży względem tego jaki powinien być w skali 1:35. Po sprawdzeniu wymiarów modeli okazało się że wszystkie trzymają skalę, łącznie z modelem Pantery. Tym samym okazało się że prawdziwa Pantera również była czołgiem o dużych wymiarach względem innych czołgów.

 

Po jakimś czasie dowiedziałem się czemu Pantera była taka duża. Otóż w Panterze zastosowano układ konstrukcyjny z silnikiem umieszczonym z tyłu, a jednocześnie z kołami napędowymi i skrzynią biegów umieszczonymi z przodu. Taki układ miały również inne niemieckie czołgi z okresu drugiej wojny światowej, a i czołgi alianckie miewały taki układ, czego przykładem amerykański czołg M4 Sherman. Aby zapewnić przy takim układzie możliwość wyjęcia skrzyni biegów z czołgu, stosowano różne rozwiązania. Przykładowo w Shermanie przednia dolna część kadłuba była mocowaną na śruby osłoną przekładni. Natomiast w niemieckim Tygrysie aby wyjąć skrzynię biegów należało najpierw zdjęć z czołgu wieżę. Konstruktorzy Pantery, nie chcąc osłabiać odporności przodu czołgu na ostrzał poprzez stosowanie łatwo demontowalnych elementów przedniego pancerza, nie chcąc również doprowadzać do sytuacji w której wyjęcie z czołgu skrzyni biegów możliwej jest dopiero po zdjęciu z czołgu wieży, postanowili zastosować w Panterze kadłub o dużych wymiarach. Najpewniej gdyby Pantera miała umieszczony z tyłu zarówno silnik, jak i skrzynię biegów oraz koła napędowe, dało by się zastosować w niej zdecydowanie mniejszy kadłub, tym samym albo kadłub lżejszy, albo lepiej opancerzony przy takiej samej masie.

Reklamy
Wielka Pantera

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s