Jaskrawożółty Citroen BX

BX zolty

Powyżej rysunek przedstawiający jaskrawożółtego Citroena BX. Jest to zmodyfikowany przez autora tego bloga rysunek tytułowy z instrukcji obsługi Citroena BX, która została napisana przez Piotra Biegałę. Oryginalny rysunek tytułowy nie przedstawiał samochodu w kolorze żółtym. Pojazd widoczny na umieszczonym powyżej rysunku różni się pod względem szczegółów od prawdziwych jaskrawożółtych Citroenów BX, a przynajmniej od tych których dotyczy ten wpis.

 

Citroen BX to samochód niezbyt często widywany na polskich drogach. Zaryzykuję zresztą stwierdzenie że pojazd ten jest rzadko spotykany na jakichkolwiek drogach. Nie jest to dziwne, biorąc pod uwagę że produkcję seryjną BX-a rozpoczęto w 1982r, najważniejsza modernizacja miała miejsce w 1986r (samochody produkowane od tego roku określane są mianem generacji drugiej), zakończenie produkcji wersji hatchback nastąpiło w 1993r, a zakończenie produkcji wersji kombi nastąpiło w 1994r. Pojazd ten jest więc w mojej ocenie pełnoprawnym youngtimerem (czymś pomiędzy zwykłym samochodem, a samochodem zbytkowym). Citroen BX występował w wielu wersjach limitowanych, czego przykładem przeznaczona na rynek niemiecki wersja Deauville. Tutaj dodam że jeden z egzemplarzy Citroena BX w wersji Deauville, jest w moim posiadaniu. Co ciekawe, jedna z wersji limitowanych miała związek z Polską. Może nieco przesadzam, w sumie nie była to prawdziwa wersja limitowana, choć w mojej ocenie tę odmianę samochodu można obecnie traktować jako coś w rodzaju wersji limitowanej. Jak doszło do powstania tej polskiej pseudo limitowanej wersji Citroena BX? Otóż na początku lat 90. jedna z polskich korporacji taksówkarskich zamówiła Citroeny BX z silnikami Diesla, pojazdy te miały jaskrawożółty kolor nadwozia. Do transakcji jednak nie doszło, stąd też jaskrawożółte Citroeny BX z Dieslami pod maską, trafiły do salonów sprzedaży. Tym samym jeśli na polskiej drodze widać jaskrawożółtego Citroena BX, jest to najpewniej polska taksówkarska wersja tego samochodu. Tak przynajmniej powinno być zgodnie z informacjamai zawartymi w instrukcji obsługi Citroena BX, której autorem jest Piotr Biegała. Zaznaczam że ta instrukcja obsługi nie została napisana na polecenie Citroena. Jest to raczej zbiór porad dla użytkowników tego samochodu, napisany przez miłośnika Citroena BX. Poniżej cytat ze wspomnianej instrukcji obsługi.

 

Typową polską wersją specjalną jest seria BX w kolorze „yellow bahama“ czyli wściekle żółtym. Widziałem kilka egzemplarzy z tej serii i tylko w Polsce. Próbowałem wyjaśnić ten ciekawy fenomen (żółte BX to rzadkość) i dowiedziałem się iż na początku lat 90-tych pewna firma chciała je używać jako TAXI. Jednak nic z tego nie wyszło i auta sprzedano po prostu w ówczesnych salonach. Jak poznać tą serię? To dość proste, oto wyróżniające je szczegóły:

 – czarne zderzaki (nielakierowane, czarny plastik)

 – silnik diesla 1.9 wolnossący z pompą LHM pięciotłokową

 – tapicerka z fotelami w najprostszej wersji (nieprofilowane) ale z czarnymi wykończeniami

 – kokpit i deska rozdzielcza w kolorze czarnym

 Szczególnie fotele wyróżniają tą wersję. Kolor czarny występował tylko przy profilowanych fotelech GTi – nigdy przy zwykłych.

Reklamy
Jaskrawożółty Citroen BX

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s