Przesunięcie rzędów cylindrów silnika

silniki_widlaste2

Na powyższym rysunku silnik nr 1 to silnik widlasty charakteryzujący się przesunięciem rzędów cylindrów względem siebie. Silnik nr 2 to natomiast silnik widlasty charakteryzujący się brakiem przesunięcia rzędów cylindrów względem siebie.

 

Bardzo często oglądając schematyczne rysunki przedstawiające widoczny od góry silnik widlasty, widziałem na wspomnianych rysunkach lewe i prawe cylindry narysowane dokładnie obok siebie, bez żadnego przesunięcia względem siebie. Zastanawiało mnie to, bowiem z tego co wiedziałem, w silnikach widlastych o typowej konstrukcji, do jednego czopa korbowego przymocowane są dwa pojedyncze korbowody, współpracujące z tłokami przeciwległych cylindrów. Jednocześnie byłem przekonany że dwa korbowody umieszczone na jednym wykorbieniu, umieszczone są w taki sposób, że jeden korbowód znajduje się na przedniej części czopu korbowego, a drugi na tylnej części czopu korbowego, co powoduje przesunięcie rzędów cylindrów względem siebie. Pod pojęciem przesunięcie rzędów cylindrów względem siebie, mam na myśli sytuację kiedy w silniku widlastym lewe cylindry wysunięte są nieco do przodu względem prawych cylindrów (ewentualnie odwrotnie). Jakiś czas temu postanowiłem więc zagłębić się w temat i dowiedzieć się jak to jest z przesunięciem rzędów cylindrów względem siebie w silniku widlastym.

korbowody2

Na powyższym rysunku korbowody nr 1 to korbowody bliźniacze, korbowody nr 2 to korbowody widlaste współśrodkowe, korbowody nr 2 to korbowód widlasty z przyczepnym korbowodem bocznym, a korbowód nr 4 to korbowód niesymetryczny. Rysunek pochodzi z książki „Silniki wysokoprężne pojazdów szynowych” (autor: Władysław Matzke).

 

Po zagłębieniu się w temat, dowiedziałem się że występują zarówno silniki widlaste w których rzędy cylindrów są przesunięte względem siebie, jak i silniki widlaste w których nie ma wspomnianego przesunięcia. Jeśli w silniku widlastym występuje przesunięcie rzędów cylindrów względem siebie, jest to spowodowane zastosowaniem korbowodów bliźniaczych. Korbowody bliźniacze to opisane wcześniej rozwiązanie w którym na jeden czop korbowy przypadają dwa pojedyncze korbowody współpracujące z tłokami przeciwległych cylindrów, przy czym jeden korbowód umieszczony jest na przedniej części czopu korbowego, a drugi na tylnej części czopu korbowego. Aby zmniejszyć przesunięcie rzędów cylindrów względem siebie, korbowody bliźniacze mogą być niesymetryczne. Silnik widlasty może jednak nie mieć rzędów cylindrów przesuniętych względem siebie. Przy braku przesunięcia, silnik albo ma korbowody widlaste współśrodkowe, albo korbowody widlaste z przyczepnym korbowodem bocznym. Brak przesunięcia rzędów cylindrów umożliwia między innymi opracowanie nieznacznie krótszego silnika względem porównywalnego silnika charakteryzującego się przesunięciem. Jednak mimo tego że istnieją rozwiązania zapewniające w silniku widlastym brak przesunięcia rzędów cylindrów względem siebie, bardzo duża część silników widlastych charakteryzuje się przesunięciem rzędów cylindrów.

Reklamy
Przesunięcie rzędów cylindrów silnika

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s