Czym jest youngtimer?

BX_przod_rog_1_m_2

Citroen BX 16 TGI Deauville- piękny youngtimer czy stary złom?

 

Dziś wpis o samochodach zabytkowych, a konkretnie wpis o terminie youngtimer. Otóż od pewnego czasu, wśród miłośników samochodów zabytkowych, popularny jest termin youngtimer. Czym jest jednak youngtimer? Cóż, w dzisiejszym wpisie postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Według mnie można przyjąć że youngtimer to samochód będący na etapie pomiędzy starym złomem, a prawdziwym zabytkiem. Czyli samochód za stary na to aby być zwykłym starym złomem, ale nadal za młody aby zostać uznany za prawdziwy samochód zabytkowy. Tutaj można zadać następujące pytanie- ile lat musi mieć samochód aby być youngtimerem? Cóż, trudno powiedzieć, bowiem youngtimerowość samochodu zależy nie tylko od jego wieku (przynajmniej w mojej ocenie). Przykładowo, w moich oczach 30 letni Volkswagen Golf II youngtimerem nie jest, a jednocześnie jestem zdania że 30 letni Citroen BX zasługuje na miano youngtimera. Czemu tak uważam? Otóż Volkswagen Golf II to nadal samochód powszechnie występujący na polskich ulicach. Powiem więcej- jestem zdania że Golf II nadal powszechnie eksploatowany jest przez ludzi którzy to nawet nie wiedzą co to jest youngtimer. Ujmując to inaczej- Volkswagen Golf generacji drugiej nadal często robi za stary złom do zajeżdżenia. Dla porównania- Citroen BX to samochód który prawie całkowicie wymarł, a te egzemplarze które dotrwały do czasów dzisiejszych, eksploatowane są przez miłośników starych samochodów i innych maniaków. Czyli jak dla mnie o youngtimerowości samochodu decyduje nie tylko jego wiek, ale również rzadkie występowanie. Można to zresztą dość prosto wytłumaczyć- samochód rzadko spotykany prędzej będzie budził ciekawość niż samochód powszechnie występujący na ulicach.

Dodam że w mojej ocenie wpływ na youngtimerowość samochodu mogą mieć zastosowane w nim rozwiązania konstrukcyjne. Przykładowo, jeśli jakiś samochód ma rozwiązania konstrukcyjne które zanikły (resory, sztywny most, silnik chłodzony powietrzem), to prędzej będzie uchodził za youngtimera, niż samochód zbudowany bardziej współcześnie. Również rozwiązania nietypowe mogą zwiększyć youngtimerowy potencjał samochodu (hydropneumatyczne zawieszenie w Citroenach). Aczkolwiek uważam że rzadkie występowanie samochodu jest chyba ważniejszym czynnikiem od jego konstrukcji, jeśli idzie o czynniki powodujące że dany samochód uchodzi za youngtimera.

 

Na zakończenie- wiele lat temu, na blogu Złomnik, autor owego bloga stworzył wpis o zbliżonej tematyce.

 

Czym jest youngtimer?

2 uwagi do wpisu “Czym jest youngtimer?

  1. Wojtek Smag pisze:

    Jest jeszcze jeden czynnik youngtimerowatości – jest nim stan konkretnego egzemplarza.
    Wypieszczona młodsza i zadbana Xantia (w wersji bieda) ma większy potencjał niż starszy BX pełen „patentów”, „grzybo-patentów” oraz doprowadzony do stadium gruzu choćby miał wewnątrz skórę (to jednorożec wśród BX-ów).

    Polubienie

    1. Coś w tym jest- pisał o tym między innymi Złomnik w zalinkowanym wpisie (wpis sprzed 10 lat, ale ten czas leci). Ja jednak skupiłem się na modelu, a nie na danym egzemplarzu. Ot, nawet taki Citroen XM, samochód niby nie taki stary, jest już według mnie youngtimerem, z powodu rzadkiego występowania. Podczas gdy sporo niemieckich modeli z lat 80. (Golf II, AUDI 80, Mercedesy W124 i W201) to nadal pojazdy często eksploatowane jako stare złomy do zajeżdżenia. Stąd też trudno mi owe modele traktować jako youngtimery.

      Swoją drogą, co do białych kruków, kiedyś miałem propozycję kupna BX-a z klimatyzacją, ale nie skorzystałem, bowiem miałem już mój pojazd.

      Polubienie

Dodaj komentarz