Klekotanie czołgu T-34

t-34_dobijacz

Powyższe zdjęcie przedstawia dobijacz sworzni (szpilek) gąsienicy stosowany w czołgach T-34. W lewej górnej części grafiki znajduje się rysunek czołgu T-34/85, przy czym zamieszczone na rysunku czerwone koło oznacza miejsce w którym znajduje się dobijacz sworzni. Dobijacz sworzni umieszczony jest po obu stronach wozu. Zamieszczone zdjęcie przedstawia lewą stronę czołgu T-34/85 znajdującego się w Wejherowie. Na dobijaczu sworzni położona została linijka umożliwiająca ocenę wielkości dobijacza sworzni. Cała linijka (nie skala na linijce) ma długość 15,8 cm.

 

Radziecki drugowojenny czołg średni T-34 wydawał podczas jazdy charakterystyczny odgłos, który można określić mianem klekotania. Odgłos ten pozwalał względnie łatwo odróżnić na podstawie dźwięku czy poruszający się pojazd był czołgiem T-34 bądź wozem wykorzystującym podwozie czołgu T-34 (dajmy na to, działo samobieżne SU-85), czy może był pojazdem nie mającym nic wspólnego z podwoziem czołgu T-34. Wspomniany odgłos to cecha charakterystyczna praktycznie wszystkich wersji czołgu T-34, od wczesnych T-34/76, do czołgów T-34/85 produkcji powojennej. Skąd jednak brało się klekotanie czołgu T-34? Otóż brało się ono z dobijacza sworzni (szpilek) gąsienicy znajdującego się po lewej i prawej stronie kadłuba czołgu, pomiędzy kołem napędowym a ostatnim kołem jezdnym. Czym jest dobijacz sworzni? Otóż poszczególne ogniwa gąsienicy łączone są ze sobą przy pomocy sworzni (szpilek). Zazwyczaj sworznie mają element zapobiegający wysuwaniu się sworzni z gąsienicy. Gąsienice czołgu T-34 takiego elementu jednak nie miały, stąd też musiały być cały czas dobijanie przy pomocy dobijacza sworzni. Zamieszczone na wstępie zdjęcie wskazuje że dobijacz sworzni był w stanie poprawnie działać zarówno podczas jazdy do przodu, jak i podczas jazdy do tyłu. Patrząc na tytułowe zdjęcie można dojść do wniosku że dobijacz sworzni przymocowany został krzywo do kadłuba. Najpewniej nie było to celowe działanie, lecz niedokładność wykonania, bowiem dobijacz sworzni znajdujący się po drugiej stronie wozu przymocowany został do kadłuba prosto.

Reklamy
Klekotanie czołgu T-34

2 uwagi do wpisu “Klekotanie czołgu T-34

  1. T Smolinski Gdynia pisze:

    Czy może wiesz, co się dzieje z tym T34/85 z Wejherowa? Stał przez lata na postumencie przy skrzyżowaniu na Krokową, potem widywałem go zaparkowanego przed serwisem Skody w Śmiechowie (tak z 10 lat temu) a potem kamień w wodę.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s