Kadłub silnika samochodowego- odporność na ostrzał

Dziś wpis częściowo o technice motoryzacyjnej, a częściowo o broni strzeleckiej. Nie ukrywam że wpis ma związek z ostatnimi wydarzeniami w województwie pomorskim i zachodniopomorskim. Ale do rzeczy. Wydawać by się mogło że przestrzelenie kadłuba silnika samochodowego powinno spowodować natychmiastowe zatrzymanie pracy silnika, a tym samym natychmiastowe unieruchomienie samochodu. Okazuje się jednak że niekoniecznie. Poniżej cytat z książki Balistyka dla snajperów (książka autorstwa Jerzego Ejsmonta):

Wydawać by się mogło, że niezawodnym sposobem zatrzymania pojazdu powinno być przestrzelenie bloku silnika. Blok silnika jest stosunkowo duży, istnieje potencjalna możliwość rażenia go z przodu, z boków i z góry. Niestety, przestrzelenie bloku powodujące zniszczenie układu korbowego nie jest wcale łatwe. Blok silnika osłonięty jest z boków elementami zawieszenia kół, często również skrzynią biegów i przekładnią, z przodu zderzakiem, chłodnicami, wentylatorami i innymi wytrzymałymi elementami konstrukcji pojazdu. Elementy te powodują odchylenie lotu pocisków lub wręcz je zatrzymują. Poza tym nie każde przestrzelenie bloku powoduje awarię układu korbowego lub poważną awarię rozrządu prowadzącą do natychmiastowego zniszczenie silnika.

Próby przeprowadzone w warunkach poligonowych wykazały, że nawet bardzo silne pocisku kal. .338 Lapua Magnum (Scenar 250 gr) penetrujące blok nie powodują natychmiastowego unieruchomienia pojazdu. W omawianym przypadku dopiero szósty pocisk wystrzelony w przód silnika poprzez reflektory i chłodnicę zatrzymał silnik. Silnik po zatrzymaniu nie okazywał widocznych, poważnych uszkodzeń, takich jak pęknięcie bloku czy głowicy. Należy przypuszczać, że zatrzymanie silnika było raczej spowodowane zniszczeniem osprzętu (wiązki kabli lub jakiegoś ważnego czujnika), a nie uszkodzeniami strukturalnymi. Podobne próby wykonane pociskami przeciwpancernymi kalibru .308 Winchester wykazały, że nawet te pociski, dysponując bardzo dużą zdolnością penetracji, zazwyczaj nie zatrzymują natychmiast silnika.

Odnośnie powyższego cytatu- należy pamiętać że Jerzy Ejsmont skupiał się w swojej książce na amunicji karabinowej. Amunicja pistoletowa ma zasadniczo znacznie mniejszą przebijalność względem amunicji karabinowej, tak więc mam pewne wątpliwości czy typowy pocisk pistoletowy był by zdolny do przebicia kadłuba silnika samochodowego. Ergo, skuteczność amunicji pistoletowej najpewniej była by jeszcze mniejsza. Wniosek z tego taki że zatrzymanie samochodu przy pomocy broni palnej nie jest takie proste, zakładając że strzelec nie chce zrobić krzywdy kierowcy.

Kadłub silnika samochodowego- odporność na ostrzał

2 uwagi do wpisu “Kadłub silnika samochodowego- odporność na ostrzał

    1. Autor książki też o tym pisał. Dał też do zrozumienia że nawet jeśli pocisk zniszczy tarczę hamulcową, to niekoniecznie kierowca od razu to poczuje. Być może zniszczona tarcza zacznie spowalniać samochód dopiero po pierwszym użyciu hamulca.

      Polubienie

Dodaj komentarz